بر اساس آموزه هاي قرآني، به معناي «توفي انفس» و گرفتن تمام و کمال روان آدمي است.(زمر، آيه 42) پس مرگ فوت و نابودي نيست، بلکه وفات و گرفتن از سوي خداوند و فرشتگان مامور به توفي است؛ انسان با مرگ از دنيا به عالم برزخ و سپس قيامت مي رود.(مومنون، آيه 100) پس گويي شخص با چشيدن مرگ (آل عمران، آيه 183) از خانه به خانه اي ديگر منتقل مي شود: تنتقلون من دار الي دار.
از نظر قرآن، انسان ها پرده اي بر قلب خويش مي کشند که نمي توانند حقايق هستي را ببيند حتي اگر از حقايق جهان مادي و محسوس باشد؛ چه رسد که از حقايق جهان غير مادي و نيمه مادي چون برزخ آگاه شوند؛ زيرا جهان هاي ديگر با چشم دل ديده مي شود نه با چشم سر. وقتي قلب زنگار گرفته و يا پرده بر آن باشد، جهان هاي ديگر براي او جهان شهادت نيست، بلکه جهان غيب مي شود. اما اين پرده براي همگان هنگام احتضار و سکرات مرگ کنار مي رود.(ق، آيات 18 تا 20) و انسان با حقايق هستي از جمله عوالم غيب آشنا مي شود و آن را رويت مي کند و با چشم دل و قلب در مي يابد.
پس از مرگ اين آگاهي بيش تر و بيش تر خواهد شد. از اين رو، علمي که مردگان دارند، علم شهودي نسبت به همه عوالم است. آنان حتي از زندگان نسبت به دنيا و عالم شهادت و محسوس مادي دنيا نيز آگاه تر هستند. در روايت است: هنگامي که مسلمانان در جنگ بدر، بر مشرکان پيروز شدند و جمعي از بزرگان قريش به هلاکت رسيدند، پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) دستور داد جنازه دشمنان را در ميان چاه بدر انداختند، سپس پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) بر دهانه چاه ايستاد و به کشته شدگان خطاب کرد و فرمود: و شما همسايگان و معاصران بدي براي رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) بودند، او را از خانه اش مکه، بيرون نمودند.سپس همه با هم اجتماع نموده و به جنگ با او پرداختند، اکنون آنچه را که به من وعده داده است. ديدم که حق است. عمر بن خطاب گفت: اي رسول خدا! سخن با پيکرهائي که روح از آنها جدا شده، چه فايده اي دارد؟ رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: اي پسر خطاب! ساکت باش، سوگند به خدا که تو از آنها شنواتر نيستي، و بين آنها و فرشتگان که با گرزهاي آهنين آنها را بگيرند هيچ فاصله اي نيست مگر آنکه من صورت خود را اين گونه از آنها برگردانم.(بحارالانوار، ج 6، ص 254.)
و در بعضي از روايات آمده: رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) کنار دهانه چاه بدر، سران مشترک را کشته بودند، يک يک نام برد، و فرمود: من آنچه را خداوند به من وعده داده بود ديديم و به حق يافتم، آيا شما هم به آنچه وعده داده شده بوديد به حق نيافتيد؟ يکي از حاضران گفت : اي رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) آيا با مردگان سخن مي گوئي؟ پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: سوگند به کسي که جانم در دست او است، آنها سخن مرا بهتر از شما مي شنوند، ولي قدرت بر جواب دادن را ندارند.(احياء العلوم، غزالي، ج 4، ص 423، کنزالعمال، هندي، ج 10، ص 377)
اما امامان معصوم(ع) که در دنيا و آخرت نه تنها اعمال ما را مي بينند، بلکه به نيات باطني ما آگاه هستند و بر اساس آن در قيامت شهادت مي دهند که عملي را به اخلاص انجام داده ايم يا با شرک و ريا و مانند آن ها. خداوند مي فرمايد: وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ؛ و بگو هر كارى مى خواهيد بكنيد كه به تحقيق خدا و پيامبر او و مؤمنان (يعني همان امامان معصوم) در كردار شما مي نگرند؛ و به تحقيق به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانيده مى شويد. پس ما را به آنچه انجام مى داديد، آگاه خواهد كرد. (توبه 105؛ روايات تفسيري)
آنان در جهان ديگر نيز نه تنها اعمال ما را مي بييند و سخن ما را مي شنوند بلکه توانايي پاسخ گفتن را دارند هر چند که کساني که دل مرده و دل زنگار گرفته اند نمي شنوند. در زيارت نامه امام رضا(ع) آمده است: إِنَّكَ تَسْمَعُ كَلَامِي وَ تَرُدُّ سَلَامِي؛ به راستي سخنم را مي شنوي و سلام را پاسخ مي دهي.(بحار الأنوار-ط موسسه الوفاء، العلامه المجلسي، ج100، ص295.)
ايثارگري يا ايثارخواهي...برچسب : نویسنده : bsamamosf بازدید : 93